Sunday, December 6, 2009

THE MACHU PICCHU



Ini adalah sebenarnya kubur masyarakat Inca di banjaran Andes. Keluasan sebanyak 5 km persegi di puncak Gunung Andes, bukit berbatu kapur kira kira 9060 kaki dari paras laut. Peninggalan kubur lama ini telah dijumpai oleh Hiram Bingham (gambar bawah) iaitu di tangguung oleh Yale Universiti pada tahun 1911.Dipercayai telah dibina dalam tahun 1450 AD.












Apa specialnya kubur ini, ada Batu Itihuatana yang bertindak sebagai tempat astronomi yang dapat menentukan dengan tepat 2 equinok. Pada waktu tengahari pada setiap 21hb March and 21hb september setiap tahun, matahari berada tepat di atas batu tersebut, Tak ada bayang langsung.







Jumlah baki tulang mayat yang dijumpai dikatakan lebih ramai perempuan dari lelaki dalam nisbah 10:1. Dikatakan kubur ini merupakan kubur orang Inca dari kumpulan hamba, pekerja, buruh dan bukannya Inca Bangsawan.

Untuk sampai kesana perlu menaiki bas dan melaui jalan yang berliku-liku.













Siapakah sebenarnya puak Inca. Bermacam macam anggapan dibuat tentang asal usul Inca. Tetapi tak ada satu pun yang dapat dibuktikan. Cuma di percayai puak Inca ini berasal dari Tasik TiticaCa . Puncak kegemilangannya tak sampai pun 100 tahun, Kiranya sekarang ini Puak Inca dikira sebagai masyarakat pre Colombians Peru.













Tidak dapat diketahui kenapa Machu Picchu dibina. Puak Spanish menyerang bandar Machu Picchu pada tahun tahun 1500 dan mereka tidak mengetahui langsung kewujudan Ancient Machu Picchu.

Macamana pun kita nikmati sajalah kecantikannya.




No comments:

Post a Comment

How to apply visa to UK for clinical attachment part 1

assalamualikum,,,,,it has been almost 6 months i am here in UK. now is autumn time. getting cold already. Less than one and half month more...