Sunday, December 6, 2009

THE ANCIENT PETRA, JORDAN

Petra the Temple






Antara warisan lama yang telah di jumpai oleh warga Swiss Johann Ludwig Burckhardt dalam tahun 1812, terletak di Jordan. Ini merupakan hasil dari zaman Nabeteans Arab lebih dari 2000 tahun dahulu. Antiknya, istana ini terletak di dalam gunung. Beliau mahir dalam bahasa Arab dan Sejarah Islam dan telah mengistiharkan dirinya sebagai Muslim.

Untuk sampai kesana, perlu melalui jalan berbukit yang sempit dan panjang iaitu melalui Al- Siq(Jalan rahsia ke Petra).

The Petra juga di kenali sebagai 'Bandar Rose Merah' ( Rose-Red City) oleh sebab kilauan batu bata di sekelilingnya yang berwarna merah. Kebanyakan monument yang terdapat di Petra ini masih dalam kajian.




Siapakah Nabeteans? Mereka adalah Arab Nomad yang berhijrah ke Petra dalam zaman akhir akhir abad 7 sebelum Masehi.

Pada Oktober 2008, satu perayaan telah di buat di Kuil Petra ini dengan ribuan lilin di pasang di sekelilingnya. Ada pertunjukan muzik lagi.













Ada beberapa bahagian di dalam kuil ini. Satunya ialah 'Propyleum' (gambar kiri) iaitu anak- anak tangga menghala ke pintu masuk The Petra Temple. Anak anak tangga ini meghala ke bahagian ke dua iaitu 'Lower Temenos'.







Lower Temenos adalah satu dataran berbentuk hexagon di mana di bawah datran ini terdapat sistem saliran air. Ke arah selatan kepada Lower Temenos terdapat tangga ke Upper Temenos. (gambar kanan)







Seterusnya adalah Collonnade iaitu barisan tiang tiang yang digunakan untuk menyokong bumbung. Ada timur dan barat Collonades di Lower Tmenos membentuk 3 barisan. Semuanya kira kira 120 tiang. Para pelajar Universiti Brown yang terlibat dengan kajian ini cuba membentuk tiang tiang Collonnades setelah ia dijumpai pada tahun 1996.(gambar kiri).







Bahagian Exandra adalah ruang berlubang samada berbumbung atau tidak untuk dijadikan tempat duduk yang berbentuk separa bulat atau bersegi empat. Ada timur dan barat Exandra. Satunya ada yang sedalam 4 meter.




Upper Temenos adalah kawasan di sekitar Great temple setinggi 884.1 meter.

Selepas itu inilah bangunan utama The Petra iaitu The Great Temple. Tingginya adlah 25 meter atas Collonades.Terletak kira kira 884 meter atas aras laut.

Ahir sekali adalah Theatron.

No comments:

Post a Comment

How to apply visa to UK for clinical attachment part 1

assalamualikum,,,,,it has been almost 6 months i am here in UK. now is autumn time. getting cold already. Less than one and half month more...