Sunday, December 6, 2009

CHRIST THE REDEEMER, Rio De Janeiro Brazil



Saya pun tak tahu kenapa patung ini dipilih sebagai 'Wonders of the World'. Kalau nak dibandingkan dengan Taj Mahal, Pyramid jaud bezanya. Macamana pun kita teruskan dengan sejarahnya.

Patung ini terletak di Bukit Corcovado. Bukit ini telah di baptiskan lebih dari 100 tahun dahulu. Kononnya Father Pedro Maria Boss datang ke Rio De Jenioro tahun 1859 dan terpaku dengan kecantikan Bukit Corcovado. Jadi dia pun cakaplah kita patut bina patung besar untuk dijadikan patung keagamaan di sini.
Inilah lukisan bukit tersebut pada masa itu (gambar atas). Selepas berbincang bertahun tahun, hanya pada tahun 1927 patung tersebut mula dibina.

Tak ada specialnya lagi...







Semuanya macam menggunakan peralatan moden seperti sekarang. Tak ada keistimewaanya.
Cuma yang istimewanya mungkin sebab ada eskeletor nak naik kat sana. Ancient yang lain mana ada eskeletor!














Patung ini setinggi 38 meter dan lebar dari hujung jari ke hujung jari adalah 28 meter.

Patung dalam keadaan berdiri dan buka tangan kononnya menjemput orang ramai ke tempat suci mereka. Patung ini terletak di puncak Bukit Corcovado yang setinggi 710 meter. Di bawah patung ini ada capel kecil yang memuatkan 150 orang. Ptung ini adalah simbol Kristian Katolic di Brazil.

Ianya pernah di panah petir pada 10hb Feb 2008 tapi tak ada apa apa yang terjadi.

No comments:

Post a Comment

How to apply visa to UK for clinical attachment part 1

assalamualikum,,,,,it has been almost 6 months i am here in UK. now is autumn time. getting cold already. Less than one and half month more...