Monday, February 8, 2010

A STORY OF DR AAFIA SIDDIQUI


Sweet...semasa mudanya Dr Aafia Siddiqui


Cuba perhatikan keadaan sekarang di mana pihak US kini lebih bertumpu ke arah Pakistan dan Afganistan setelah dengan bangganya menghancurkan kerajaan Iraq. Walau apa pun alasannya menceroboh Iraq, Iraq tidak pernah dengan nyata menyerang US secara fizikal.



Semasa penganugerahan ijaza, tak pasti di mana

Setiap hari surat khabar menyiarkan berita serangan berani mati ( sepertimana di Iraq dahulu), serangan ke atas masjid (seperti di Iraq), perbalahan antara puak Sunni dan Syiah ( seperti di Iraq) di negara Islam Pakistan. Namun tiada perbalahan antara puak Hindu dan Islam. Sepatutnya ini yang berlaku ( sejak sekian lama antara India dan Pakistan kerana merebut Kashmir). Namun tiada langsung pergaduhan ethnik lain.

Kakak beliau jugak pakar neurology, pernah bertugas di Senai Hospital, dan kemudian kembali bertugas di Pakistan

Jadi, apakah ini sebenarnya pergaduhan ini bukan disebabkan oleh puak puak tempatan, tetapi sebenarnya di dalangi dan di buat oleh agen-agen bertauliah US yang bertuhankan duit, kuasa dan senjata mengancam kerajaan tempatan untuk turut serta.






Orang yang bertanggung jawab mendedahkan rahsia ini kepada penduduk dunia Yvonne Ridley









Sebelum beliau memeluk Islam


Jika diperhatikan, semakin kurang perbalahan puak sunni and syiah dan serangan berani mati di Iraq. Semuanya telah berpindah ke Pakistan sepertimana askar-askar US.

Pengalaman menetap di India selama 5-6 tahun, konflik rakyat India dan Pakistan hampir sama. Miskin tetap miskin dan kaya semakin kaya. Kalau nak bergaduh pun antara Hindu dan Muslim itupun kerana berebut tanah kuil.



Wajah terbaru Dr Aafia

Okay, berbalik kepada cerita sebenar adalah mengenai penangkapan Dr Aafia Siddiqui yang kebetulannya berasal dari PakistanYvonne Ridley kononnya 'berkaitan' dengan Al Qaeda. Semuanya bermula apabila wartawan dari British Yvonne Ridley membuat liputan pasal hal banduan wanita 650, itupun lepas ex mate membocorkan rahsia.


Suasana di mahkamah sepertimana yang di gambarkan oleh pelukis

Jadi pihak US, FBI etc kecohlah macamana nak buat cerita. Jadi keluarlah cerita begini...kononnya Dr. Aafia ni dok 'lepak' kat rumah governor di Afganistan. Tak taulah dia buat apa. Agen2 US ni datang meeting. Entah macamana pengawal kat rumah tu nampak dia, diaorang soal siasat lah. Entah macamana jumpalah dalam beg tangan dia risalah2 nak buat bom, 'substance' apa tak tau pun ada dan macam2 dokumen yang berkaitan pasal keganasan. Jadi diaorang letaklah dia kat satu sudut. Entah macamana jugak dia boleh pergi rampas pistol agen2 US tengah meeting tu dan tembak mereka. Tapi tak kena. Jadi dia kena tuduh cubaan membunuh agen US dan boleh kena penjara 20 tahun.


Bantahan di America

Dan baru beberapa hari lepas beliau di dapati bersalah. Yang kelakarnya beliau di bicarakan di US walaupun berlaku di Afganistan dan beliau bukannalh warganegara Amerika walaupun lama menetap di America
.
Bantahan di Pakistan

Kesimpulannya.....fikirlah sendiri.

No comments:

Post a Comment