Saturday, January 22, 2011

'the world' island Dubai hampir tenggelam


Pulau impian 'the world' berdasarkan imej grafik

Projek yang dimulakan tahun 2006 bertujuan untuk membuat pulau buatan manausia untuk mereka yang berkemampuan. Projek ini diilhamkan oleh His Highness General Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Crown Prince of Dubai pada 2003. Manakala telah dijalankan oleh menteri pertahanannya Nakheel.

Negara 'Thailand' di 'the world'

Satu pulau untuk setiap mansion dengan pantainya sendiri.Rancangan asal sepatutnya siap 2008. Dijangka 250-300 pulau yang mempunyai 4 siri berbeza rumah persendirian, estate persendirian, resort dan community islands. Luas setiap pulau 250 000 – 900 000 kaki. Setiap pulau dipisahkan oleh air laut selebar 130-150 kaki. Setakat ini yang siap hanyalah satu pulau sahaja kepunyaan pemerintah dubai. Setiap pulau bercirikan setiap negara-negara dunia.


Satu pulau yang telah siap kepunyaan pemerintah Dubai

Akhir 2009, projek tersebut berhutang AS 25 billion. Dan sekarang masih menunggu perbicaraan tribunal untuk penstukturan semula dan perpecahan syarikat-syarikat yang bernaung.

Nakheel adalah pemaju projek ‘the world’. Jutawan Irish John O’Dolan didapati mati dirumahnya pada Februai 2009 dipercayai membunuh diri.


John O'Dolan bersama perwakilan Nakheel

Beliau telah membayar 28 million paun untuk membeli satu pulau buatan itu untuk menempatkan 100 buah kediaman mengikut cirri-ciri Negara Ireland, pusat konferen, hotel dan marina. Beliau mati pada umur 51 tahun meninggalkan seorang isteri dan 3 orang anak.


Gambar terbaru dari satelit menunjukkan 'the world' tidak seperti bentuk the world lagi.

Safi Qurashi dan bisnes partnernya dipenjarakan 7 tahun di Dubai kerana dikatakan memberi cek tendang untuk membayar pembelian pulau tersebut. Satu website ‘justice for mydad’ oleh anak gadis beliau Sara Qureshi 11 tahun telah diwujudkan untuk Safi Qurashi yang mengatakan beliau sebenarnya tidak bersalah.


Safi Qudrashi bersama anak anaknya

Beliau sebenarnya seorang broker yang menjadi wakil pelanggan bagi membeli hartanah. Beliau dan partnernya menubuhkan Premier Real Estate Bureau


Safi Qudrashi (kanan)

No comments:

Post a Comment

How to apply visa to UK for clinical attachment part 1

assalamualikum,,,,,it has been almost 6 months i am here in UK. now is autumn time. getting cold already. Less than one and half month more...