Tuesday, June 16, 2009

iran, ahmadinejad dan Mousavi

Pilihanraya Iran sudah habis dengan Ahmadinejad mengekalkan jawatan presidennya. Namun di mana-mana Negara demokrasi tak semua orang berpuas hati dengan keputusannya. Mana-mana penyokong yang kalah akan memprotes. Yang menang bergembira.
Pertandingan ini antara 4 orang Ahmadinejad( conservative – what the Western say), Mousavi ( moderator) and the other 2 non popular person.

Ahmadinejad mendapat sokongan meluas dari luar Bandar, manakala Mousavi mendapat sokongan dari orang Bandar, student dan ahli perniagaan. Why??? Tak tau pulak.
Apa-apa pun kuasa sebenar Iran adalah Perdana Menteri iaitu Ayatollah Khamenei. Beliau menjaga dasar luar, pertahanan, kewangan. Manakala kuasa presiden hanyalah kecil. Kuasa perdana menteri adalah sehingga dia mati. Hanya presiden yang dipertandingkan. Apa apa keputusan presiden perlu mendapat kebenaran Perdana Menteri. So, kenapa nak bising2.

Kenapa Western tak setuju Ahmadinejad menang???


Kalau search Internet, semua blog/new menentang Ahmadinejad. Dalam beratus-ratus blog, hanya satu dua je yang sokong Ahmadinejad.

1. Ahmadinejad dengan berani dan lantang menentang USA and Israel. Mana ada pemimpin Negara Islam yang seberani itu. Negara bukan Islam pun yang lantang menentang USA teruk kena sekatan. Contohnya Korea Utara, China, Cuba, Venezuala.

2. USA tak berani nak serang Iran, dia tak pasti kekuatan Iran. Macam Saddam Hussin, dia dah tau Sadam Hussin tak ada senjata special. Dia tak tau setakat mana kekuatan nuclear Iran. So, cara dia nak memburuk-buruk kan iran adalah dengan mengatakan Iran terlalu keras dalam menjalankan suruhan-suruhan Islam. Sewajarnya tidak patut sesiapa mempersoalkan suruhan Allah memakai tudung, tidak boleh bekerja tanpa izin suami etc. sampaikan umat islam sendiri turut goyah iman kerana mempercayai kata-kata orang bukan Islam ini.

Namun, di sudut lain kenapa Ahmadinejad tidak patut menjadi presiden.


1. Ahmadinejad adalah syiah dan Iran mengamalkan ajarah syiah. Manakala ajaran sunni dianaktirikan. Banyak laporan mengatakan beliau mencederakan dan membunuh umat sunni.

Kenapa Mousavi tak patut jadi presiden:


1. Beliau kata beliau lebih sukakan perbincangan dan setuju untuk berbincang dengan USA atas segala segi. Tapi cuba tengok Palestine, presidennya Mahmud Abbas juga berbincang. Tengok hasilnya. Masih berbincang macamana nak berbincang…

Perkara perkara yang akan diteruskan jika Mousavi menjadi presiden:

1. Program nuclear

2. Tidak akan lantang menentang USA dan Israel tapi berbincang saje. Basically beliau masih menentang USA dan Israel kerana kuasa adalah di bawah Ayatolla Kheimeni.

Rujukan : various blog and news



Supreme leader of Iran : Ayatollah Khamenei


Mir Hussain Mousavi




Imej Ahmadinejad yang menjadi kesukaan Muslim di luar Iran


Bayangkan jika pemimpin kita juga begini







Tempat-tempat menarik di Iran

Tehran



Wall Street of Tehran



Masjid Balal, Tehran





Azadi Tower




Earthquake in Bam Dec 28 2008


No comments:

Post a Comment

How to apply visa to UK for clinical attachment part 1

assalamualikum,,,,,it has been almost 6 months i am here in UK. now is autumn time. getting cold already. Less than one and half month more...